Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

BUDMA 2008

Wzorem lat ubiegłych, WOIIB zorganizowała w dniach 22 – 24.01.2008 r. cieszący się coraz większym uznaniem stały blok seminaryjnych – Dni Inżyniera Budownictwa podczas MTP BUDMA.

Pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury oraz Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa współorganizowaliśmy trzy sesje w cyklu „Warsztaty projektantów i wykonawców” oraz dodatkowo blok dotyczący „Bezpieczeństwa pracy w budownictwie”. Tradycyjnie już, dzięki inicjatywie naszej Izby oraz zaangażowaniu MTP, członkom naszego samorządu umożliwiliśmy darmowy wstęp w tych dniach na tereny wystawowe. We wszystkich spotkaniach uczestniczyło blisko 600 słuchaczy, wśród których byli również przedstawiciele centralnych i wojewódzkich władz państwowych, parlamentarzystów, organizacji zawodowych i gospodarczych.

sala 1
Uczestnicy seminarium

Ministerstwo Infrastruktury reprezentował Wiceminister Olgierd Dziekoński. W warsztatach brał również czynny udział Prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa – prof. Zbigniew Grabowski. Gospodarzem sesji był Przewodniczący WOIIB – Jerzy Stroński i Wiceprzewodnicząca WOIIB – Danuta Gawęcka.

Prezydium: od lewej Danuta Gawęcka V-ce Przewodnicząca WOIIB , Olgierd Dziekoński Minister Infrastruktury, Zbigniew Grabowski Prezes PIIB, Jerzy Stroński Przewodniczący WOIIB

Tematem przewodnim I sesji były „Podstawy technicznego ładu budowlanego”. W programie sesji przewidziano trzy wystąpienia. Po wprowadzeniu prof. Zbigniewa Grabowskiego, pierwszy głos zabrał Minister Olgierd Dziekoński, który przekazał informacje dotyczące aktualnych działań i planów Ministerstwa Infrastruktury w zakresie legislacji.

Minister Olgierd Dziekoński

Następnie w imieniu obecnego, lecz niedysponowanego w tym dniu autora referatu pt. „Status prawny warunków technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych” - dr inż. Stanisława Zieleniewskiego z Instytutu Techniki Budowlanej, prezentacji materiału dokonał, dyrektor ITB - doc. dr inż. Stanisław Wierzbicki. W wystąpieniu omówiono podstawowe filary ładu technicznego oraz przedstawiono proponowany model przepisów techniczno – budowlanych w podziale na dwa poziomy:

  1. obligatoryjny zawierający wymagane właściwości użytkowe odniesione do budynków, ich części, podsystemów funkcjonalnych, konstrukcyjnych, instalacyjnych, itp. w formie przepisów/ustaw i/lub rozporządzeń wykonawczych,
  2. opcjonalny zawierające warunki techniczne oraz w niektórych przypadkach rozwiązania części budynków, podsystemów funkcjonalnych (konstrukcyjnych, instalacyjnych, itp.) w formie rozporządzeń wykonawczych lub dokumentów.
Tekst referatu został zamieszczony na str. 15 w Biuletynie WOIIB nr 4/2007 (17).

Statusu prawnego Polskich Norm w projektowaniu i realizacji budowy oraz produkcji wyrobów budowlanych” przedstawił mgr inż. Janusz Opiłka – z Zespołu Budownictwa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego omawiając między innymi zagadnienia:

  1. Schemat organizacyjny polskiego systemu normalizacji oraz komitetów technicznych i udział Polski w pracach Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego CEN.
  2. Zbiór Polskich Norm z wyróżnieniem podzbioru - aktualnych norm w tym z zakresu budownictwa.
  3. Sposób wprowadzania norm europejskich do zbioru Polskich Norm.
  4. Wycofywanie polskich norm ze zbioru norm aktualnych.
Tekst referatu został zamieszczony na str. 20 w Biuletynie WOIIB nr 4/2007 (17)

W sesji drugiej głównym tematem było „Szkolnictwo zawodowe w Polsce oraz w innych krajach UE”. Krajem, z którym porównywano nasz system szkolnictwa zawodowego była Francja. Przedstawiciele, z zaprzyjaźnionej z naszą Izbą organizacji skupiającej inżynierów budownictwa - Federacji BTP, zaprezentowali francuski system szkolnictwa zawodowego branży budowlanej. Omówienie tej sesji przedstawiamy na str. 8 tego Biuletynu.

W drugim Dniu Inżyniera Budownictwa, organizatorami oprócz WOIIB i MTP byli również: GDDKiA Oddz. w Poznaniu, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa PKP oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji. Sesję podzielono na dwie części. Pierwszą poświęcono inwestycjom drogowym a drugą inwestycjom kolejowym. Obie sesje otworzył prof. Zbigniew Grabowski. I podobnie jak w pierwszym dniu, na początku wystąpił Minister Olgierd Dziekoński przedstawiając zamierzenia Rządu w zakresie transportu drogowego i kolejowego.

W odniesieniu do transportu drogowego Minister poinformował, że 25.09.2007 r. został przyjęty przez Radę Ministrów program wieloletni, który ustalił projekty drogowe planowane do realizacji w latach 2008 – 2012, w tym kluczowe inwestycje drogowe związane z organizacją EURO 2012 na ogólną wartość 121 mld zł. Ponadto przedstawił między innymi dane liczbowe w zakresie wysokość środków unijnych przeznaczonych na poszczególne gałęzie transportu oraz zaplanowane wydatki na drogowe projekty inwestycyjne - w podziale na:

  • autostrady - 18,2 mld zł.,
  • • drogi ekspresowe 47 - mld zł.,
  • • obwodnice 6,5 mld zł.,
  • • wzmocnienia i przebudowy 4,8 mld zł.
a także zaplanowane wydatki na:
  • prace przygotowawcze - 8,8 mld zł.,
  • • utrzymanie dróg 16,3 mld zł.,
  • • rezerwę programową (ewentualny wzrost kosztów realizacji inwestycji) w wysokości 17,7 mld zł.
Uczestnicy seminarium
Janusz Rymsza Sekretarz Krajowej Rady PIIB

Moderatorem tej części został sekretarz Rady Krajowej PIIB - dr Janusz Rymsza, który nawiązując do sesji z dnia poprzedniego - dotyczącej technicznego ładu budowlanego, w sposób rzeczowy wykazał szereg ułomności przepisów zawartych w ustawach i rozporządzeniach dotyczących projektowania i wykonawstwa robót w zakresie dróg i mostów.

Referat pt. „Infrastruktura i środowisko 2007-2013.Program budowy dróg krajowych i autostradw latach 2008-2012” zaprezentował rzecznik Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski. W materiale omówiono we właściwej kolejności zadania GDDKiA w procesie budowania dróg począwszy od wykonania dokumentacji lokalizacyjnej i środowiskowej, wykupu gruntów, przygotowania projektów budowlanych, przeprowadzenia przetargu po nadzór nad budową. Jednocześnie przedstawił stan prac w zakresie budowy autostrad i dróg ekspresowych, projekty priorytetowe Euro 2012 oraz projekt planu rzeczowego i finansowego na rok 2008. Na koniec odniósł się zarówno do szans jak i zagrożeń związanych z zakładanymi planami i ich realizacją.

Realizacię programów inwestycyjnych na drogach krajowych w Wielkopolsce” zaprezentował dyrektor Oddziału GDDKiA w Poznaniu - Marek Napierała. W swoim wystąpieniu podkreślił, że:
  • w Wielkopolsce znajduje się ok. 1500 km dróg krajowych w tym 46 km autostrady A2;
  • na koniec 2007 r. uzyskano 51,5% stanu sieci dróg na poziomie – dobrym;
  • na 2008 r. zaplanowano remont ok. 100 km dróg;
  • w Wielkopolsce znajduje się 614 km dróg krajowych i autostrad zakwalifikowanych do sieci dróg ekspresowych;
  • drogi S 5 i S 8 zostały zakwalifikowane do modernizacji w ramach EURO 2012;
  • na 330 km prowadzone są zaawansowane prace przygotowawcze do realizacji ramach EURO 2012.
Tekst referatu został zamieszczony na str. 27 w Biuletynie WOIIB nr 4/2007 (17).
Ksawery Krasowski
Prezes Izby Projektowania Budowlanego

Część sesji dotyczącą kolejnictwa jako moderator poprowadził doc. dr inż. Ksawery Krasowski - Prezes Izby Projektowania Budowlanego oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji. Przedstawił kilka tez dotyczących problematyki inwestycji kolejowych. Między innymi zwrócił uwagę na problemy prawne występujące na etapie przygotowania i projektowania inwestycji kolejowych. Wskazał na najważniejsze ustawy stanowiące bariery prawne (o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawo budowlane, Prawo ochrony środowiska, Prawo zamówień publicznych, Prawo geodezyjne i kartograficzne). Podkreślił, że regulacje prawne budowlanego procesu inwestycyjnego nie uwzględniają rozmiarów inwestycji kolejowych, są wewnętrznie niespójne i niezrozumiałe oraz ulegają częstym zmianom. Wskazał również na duże problemy organizacyjne w przygotowaniu i projektowaniu inwestycji kolejowych takich jak np. niski poziom cen za prace projektowe, brak odpowiednio przygotowanych kandydatów do pracy w projektowaniu, czy zmiany podziału zadań pomiędzy inwestorem a projektantem w zakresie czynności przygotowawczych inwestycji.

Minister Dziekoński odnosząc się do problematyki kolejnictwa, zwłaszcza w zakresie kondycji finansowej tego sektora, poinformował że w 2008 na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturze kolejowej przeznacza się ok. 395 – 400 mln zł. Najważniejszym i największym projektem dofinansowanym z FK będzie projekt modernizacji linii kolejowej E 65, na który zaplanowano kwotę 230 mln zł. a zakres rzeczowy zadań dofinansowywanych z FK będzie obejmował modernizację nawierzchni i obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty). Podnosząc niezmiernie istotną kwestię zadłużenia Grupy PKP, Minister poinformował, że została opracowana „Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013”, która umożliwi stabilizację, w tym między innymi uregulowanie kwestii majątkowych Grupy PKP, zlikwidowanie zatorów płatniczych czy poprawienie efektywności funkcjonowania spółek Grupy PKP, co w konsekwencji ma doprowadzić do ostatecznego i efektywnego zakończenie proces restrukturyzacji PKP.

Pierwszy referat w tej części nt.: „Modernizacja linii kolejowych w Polsce perspektywy budowy nowych linii przeznaczonych do dużych prędkości pociągów” przedstawił dyrektor Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa - Andrzej Żurkowski. Materiał przedstawiał zagadnienia dotyczące:

  • nowoczesnych technologii przewozowych zarówno dla transportu pasażerskiego jak i towarowego,
  • modernizacji i rozwoju infrastruktury,
  • planów dla transportu kolejowego w Polsce w tym prognoz przewozowych i projektów linii dużych prędkości oraz specjalizacji linii kolejowych.

Przedstawiono perspektywiczne systemy transportu towarowego jak transport towarów masowych, transport intermodalny, transport towarowy Europa – Azja, a także Maser Plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r. przewidujący 3 scenariusze:

  • kontynuacja negatywnych trendów,
  • inwestycje w modernizacje infrastruktury,
  • inwestycje w modernizację infrastruktury wraz z rozwojem sieci dużych prędkości.

Jako przykład – projektu linii dużych prędkości w prezentacji przedstawiono i zanalizowano projekt takiej linii na trasie Wrocław - Poznań - Łódź - Warszawa.

Sesję poświęconą kolejnictwu zakończył referat - Bogdana Brescha ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji nt.: „Inwestycje kolejowe na terenie województwa wielkopolskiego” w materiale przedstawiono informacje dotyczące historii kolejnictwa w Wielkopolsce, zakończonych oraz bieżących realizacji oraz przygotowywanych projektów. To, co szczególnie może zainteresować Wielkopolan to informacje o planowanych modernizacjach linii:

  • • E-59 Wrocław – Poznań – Szczecin – Świnoujście,
  • • 351 na odcinku Poznań – Krzyż,
  • • E20 / C-E20 granica RP – Kunowice – Poznań – Warszawa,
  • • 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz,
  • • 357 Sulechów - Luboń na odcinku Wolsztyn – Luboń ,
  • • 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk.
Tekst referatu został zamieszczony na str. 30 w Biuletynie WOIIB nr 4/2007 (17).

Sesja trzecia zakończyła zaplanowany na Dni Inżyniera program spotkań. Jednak nie było to ostatnie przedsięwzięcie w jakie WOIIB zaangażowała się na tegorocznych targach BUDMA. 24 stycznia, w bloku dotyczącym „Bezpieczeństwa pracy w budownictwie”, wespół z Państwową Inspekcją Pracy Odział Poznań, Polską Izbą Gospodarczą Rusztowań oraz MTP przedstawiono cykl wystąpień i pokazów związanych z problematyką podnoszenia bezpieczeństwa na budowach. Gospodarzem tego bloku był Okręgowy Inspektor Pracy w Poznaniu - Krzysztof Fiklewicz, który rozpoczął spotkanie od wręczenia wyróżnień w konkursie BEZPIECZNA BUDOWA 2007.

Krzysztof Fiklewicz Okręgowy Inspektor pracy PIP w Poznaniu

Następnie Inspektor OIP - Krzysztof Duda omówił temat: „Wypadki przy pracy i zagrożenia wypadkowe w budownictwie”. Uzupełnieniem wystąpienia był pokaz metod udzielania pierwszej pomocy medycznej w nagłych wypadkach, który poprowadził instruktor ratownictwa medycznego - Mirosław Warzybok.

Pokaz metod udzielania pierwszej pomocy medycznej

Referat nt.: „Dolegliwości mięśniowo-szkieletowe jako skutek nieuwzględniania zasad ergonomii przy organizacji i wyposażeniu w sprzęt pomocniczy stanowisk pracy w budownictwie” przedstawiła - doc. Wiesława Horst z Politechniki Poznańskiej. W referacie szczególny nacisk położono na powszechny brak uwzględniania przez pracodawców aspektu ergonomii przy wykonywaniu robót budowlanych, co skutkuję nie tylko brakiem oczekiwanej efektywności, ale jest powodem poważnych schorzeń pracowników skutkującym wykluczeniem ich z zawodu. W materiale przytoczono jako przykład prawidłowego podejścia do problemu działania amerykańskie.

Danuta Gawęcka Dyrektor Polskiej Izby Gospodarczej Rusztowań

Ostatni referat tego bloku: „Użytkowanie rusztowań w świetle projektu unijnego Euroscaffolder” zaprezentowała - Danuta Gawęcka - dyrektor Polskiej Izby Gospodarczej Rusztowań, Wiceprzewodnicząca WOIIB. Euroscaffolder to unijny projekt w ramach programu Leonardo da Vinci, którego celem jest wdrożenie minimalnych europejskich standardów kwalifikacyjnych zgodnie z Europejską Dyrektywą 2001/45/EC - „Praca na wysokościach" oraz doprowadzenie do unifikacji w całej UE szkoleń i weryfikacji wiedzy w zakresie minimalnych wymagań dotyczących nadzoru budowy rusztowań (Moduł A), budowy rusztowań (Moduł B)i użytkowania rusztowań (Moduł C). Właśnie Moduł C (przedmiot referatu) odnoszący się do tych użytkowników rusztowań, którzy eksploatują konstrukcje rusztowań poprzez wykorzystywanie ich do wszelkich robót budowlano – remontowo – konserwacyjnych, jest rewolucyjnym w całej UE. Zakłada konieczność obowiązkowych szkoleń i weryfikacji wiedzy z zakresu bezpiecznego poruszania się i użytkowania rusztowań podczas wykonywania ww. prac. Wystąpienie miało na celu zaprezentowanie idei i założeń Modułu C, jaki przedstawienie opracowanych przez partnerów projektu (z 8 krajów) materiałów szkoleniowych i egzaminacyjnych. Istotnym dla użytkowników rusztowań jest fakt, że po zatwierdzeniu projektu, kolejnym etapem będzie wdrożenie go do prawodawstwa danego kraju.

Seminarium zakończył „Pokaz prawidłowego przenoszenia i przemieszczania ciężarów” poprowadzony przez Romana Liszkowskiego - Inspektora PIP.

Opracowała: Danuta Gawęcka
Zdjęcia: Mirosław Praszkowski, Danuta Gawęcka