Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Dni Inżyniera Budownictwa - MTP BUDMA 2010.

Międzynarodowe Targi Poznańskie BUDMA 2010, odbywały się w dniach 19 – 22 stycznia, w tym roku pod hasłem: „Zrównoważone budownictwo – ekonomia, ekologia, człowiek.”

Dni Inżyniera Budownictwa – 19 i 20 stycznia, tradycyjnie już razem z MTP współorganizowała Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa. Patronat nad Dniami Inżyniera objęło Ministerstwo Infrastruktury oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

Zaproponowane tematy warsztatów spowodowały duże zainteresowanie zwiedzających. Dzięki inicjatywie WOIIB, członkowie PIIB mogli bezpłatnie zwiedzić całe targi oraz uczestniczyć w spotkaniach. Należało tylko zarejestrować wcześniej zaproszenie, które zostało rozesłane do członków Izby wraz z numerem Inżyniera Budownictwa.

19 stycznia warsztaty były poświęcone przyjaznych dla środowiska technologiach i inwestycjach drogowych oraz kosztach inwestycji drogowych realizowanych w ramach budownictwa zrównoważonego z uwzględnieniem wymagań dotyczących ochrony środowiska.

Warsztaty otworzył Przewodniczący Rady WOIIB p. Jerzy Stroński, który po przywitaniu przybyłych gości: posła Janusza Piechocińskiego, posła Wiesława Szczepańskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierda Dziekońskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Stycznia, Prezesa Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich Andrzeja Byrta, przedstawicieli stowarzyszeń naukowo-technicznych, samorządu inżynierskiego, środowisk naukowych.

Minister Olgierd Dziekoński stwierdził, że budownictwo może być motorem napędowym gospodarki. Natomiast targi budowlane stwarzają możliwość nie tylko zaprezentowania swoich produktów, ale także sprzyjają wymianie poglądów, przedstawieniu profesjonalnej wiedzy inżynierskiej, pokazaniu możliwości zagrożeń. Należy prowadzić wymianę poglądów by w przyszłości uniknąć poważnych błędów.

Poseł Janusz Piechociński w swoim wystąpieniu stwierdził, że samorząd zawodowy inżynierów to wielka i trwała wartość polskiej demokracji. Aktywnie uczestniczy w stanowieniu prawa budowlanego i przepisów z nim związanych oraz dynamicznie wpływa na procesy inwestycyjne w Polsce.

Wszystkie wygłoszone referaty podczas Dni Inżyniera są dostępne w tej relacji. Aby zapoznać się z poszczególnymi tematami należy „kliknąć” na wyróżnione kolorem imię i nazwisko prelegenta. Pojawi się prezentacja na dany temat w wersji PDF, którą można będzie importować na swój komputer.

Pierwszym prelegentem był dr inż. Arkadiusz Madaj z Politechniki Poznańskiej, który przybliżył słuchaczom temat: „Technologie i inwestycje drogowe przyjazne środowisku.” W swoim wystąpieniu omówił zagadnienia:

  • Pojęcie „przyjazny środowisku przyrodniczemu”.
  • Strategia zrównoważonego rozwoju a inwestycje przyjazne środowisku.
  • Ochrona środowiska, jako kryterium oceny inwestycji drogowej.
  • Strategia zrównoważonego rozwoju inwestycje przyjazne środowisku.
  • Ochrona środowiska, jako kryterium oceny inwestycji drogowej.

Prof. dr hab. inż. Wojciech Grabowski z Politechniki Poznańskiej przedstawił „Wpływ technologii drogowych na środowisko człowieka.” W swoim wystąpieniu skupił się na zagadnieniach:

  • Energochłonność i emisja gazów cieplarnianych technologii budowy nawierzchni asfaltowej.
  • Energochłonność i emisja gazów cieplarnianych technologii budowy nawierzchni betonowej, jako alternatywy dla nawierzchni asfaltowej.
  • Analiza porównawcza rezultatów badań dla konstrukcji nawierzchni asfaltowej oraz betonowej
Dr inż. Grzegorz Ratajczak z firmy Scott Wilson przedstawił „Koszty inwestycji drogowych realizowanych ramach budownictwa zrównoważonego z uwzględnieniem wymagań dotyczących ochrony środowiska.”

W swoim wystąpieniu omówił najważniejsze Unijne i Polskie akty prawne regulujące te zagadnienia.

Na przykładach zrealizowanych inwestycji drogowych omówił również szereg problemów związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska i jak takie działania wpływają na koszty tych inwestycji.

Drugi Dzień Inżyniera Budownictwa, 20 stycznia, został zorganizowany przez WOIIB wraz z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Izbą Projektowania Budowlanego przy wsparciu Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Poświęcony on był infrastrukturze kolejowej, transportowi w aglomeracjach miejskich zintegrowanych z infrastrukturą kolejową. Izba Projektowania Budowlanego przedstawiła swoje 20-letnie doświadczenia w zakresie zrównoważonego budownictwa komunikacyjnego.

Ten panel tematyczny również otworzył minister Olgierd Dziekoński, który w swoim krótkim wystąpieniu podkreślił ogromne znaczenie dla całej gospodarki narodowej właściwego rozwoju szeroko rozumianej infrastruktury kolejowej oraz przemyślanej jej integracji z istniejącymi systemami komunikacyjnymi w aglomeracjach miejskich.

Dr inż. Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przedstawił temat: „Mosty i wiadukty kolejowe.” W bardzo żywy sposób omówił obowiązujące w Unii Europejskiej i w Polsce akty prawne oraz normy, które regulują sprawy związane z budową mostów i wiaduktów kolejowych. Ilustrując przykładami z istniejących konstrukcji omawiał problemy związane z budową i przede wszystkim z utrzymaniem w dobrym stanie technicznym infrastruktury kolejowej, a także wpływem norm ochrony środowiska na jej właściwą eksploatację.

Bogdan Bresch, Prezes SITK RP Oddział w Poznaniu, przedstawił temat: „Transport w aglomeracjach miejskich zintegrowany z infrastrukturą kolejową”, który szeroko omówił na przykładzie rozwiązań stosowanych w poznańskiej aglomeracji miejskiej. Omówił historię Poznańskiego Węzła Kolejowego oraz jego znaczenie dla gospodarki Wielkopolski a także wpływ na rozwój samego miasta Poznania. Przedstawił również najbliższe perspektywy rozwoju całego układu komunikacyjnego w Poznaniu.

Sławomir Adamczyk z Biura Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu przedstawił „Koncepcję wielobranżową przedłużenia trasy tramwajowej Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu.” Omówił etapy realizacji koncepcji oraz problemy techniczne i lokalizacyjne rozwoju przyszłej sieci, bogato ilustrując to wizualizacjami rozwiązań komunikacyjnych włączenia PST w istniejącą już infrastrukturę kolejową poznańskiego węzła.

Doc. dr inż. Ksawery Krassowski, Prezes Izby Projektowania Budowlanego, w swoim wystąpieniu omówił „20 lat doświadczeń Izby Projektowania Budowlanego dla zrównoważonego budownictwa komunikacyjnego.” Przybliżył słuchaczom organizację i zadania IPB oraz formy realizacji zadań Izby. Omówił problemy uczestników inwestycji komunikacyjnych w procesie inwestycyjnym i zrelacjonował działania Izby w celu zapobieżenia występowania tych nieprawidłowości. Szeroko omówił uwagi zgłaszane przez IPB do aktów prawnych regulujących proces inwestycyjny.

Po wykładach prelegenci odpowiadali na szczegółowe pytania od uczestników warsztatów.

Podsumowując wszystkie przedsięwzięcia zorganizowane w ramach Dni Inżyniera Budownictwa podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich BUDMA 2010 można stwierdzić, że zaproponowana tematyka warsztatów spełniła oczekiwania wielu inżynierów zawodowo związanych z budownictwem komunikacyjnym. Dyskusja trwała nadal podczas przerwy, ale już w mniejszych grupach.

Należy mieć nadzieję, że przyszłoroczne Dni Inżyniera Budownictwa równie mocno zaktywizują nasze środowisko.

Do zobaczenia za rok.


Relacja i zdjęcia:
Mirosław Praszkowski