Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Mosty w malowniczym Porto

szwajcaria 1W dniach 19.10-22.10.2019 r. odbył się wyjazd techniczny do PORTO w Portugali. W wyjeździe zorganizowanym przez biuro turystyczne KANION uczestniczyła szesnastoosobowa grupa inżynierów z WOIIB o specjalności mostowo-drogowej.

Dzień pierwszy upłynął nam w podróży. Wyjazd busem na lotnisko w Modlinie sprzed siedziby WOIIB na ul. Dworkowej. Z lotniska w Porto odebrał nas autobus, który dowiózł nas do hotelu. Następnego dnia po śniadaniu przejechaliśmy autobusem miejskim do Centrum Porto (wpisane na listę UNESCO). W pierwszym dniu zwiedzaliśmy Porto z miejscową przewodniczką. Spacer trasą turystyczną: owalny kościół, którego cechą wyróżniającą jest najwyższa w Porto wieża granitowa Torre dos Clerigos, czyli wieża kleryków, dalej deptakiem (Avenida dos Aliadosw kierunku efektownego ratusza miejskiego. Katedra z krużgankami wyłożonymi płytkami azulejos secesyjny dworzec kolejowy Estação São Bento , który jest imponującym zabytkiem od zewnątrz, ale to w środku kryje największą atrakcję. Ręcznie malowane biało-niebieskie kafle ułożone na ścianach przedstawiają historię i obrazy z życia Porto. Po drodze obserwowaliśmy wiele kościołów i domów tak udekorowanych. Obronna katedra, barokowy kościół św. Franciszka, Palacio da Bolsa (obecnie giełda papierów wartościowych), najstarsza dzielnica Porto - Ribeiraz licznymi sklepikami i kawiarenkami. Spacer po dolnym poziomie mostu Luisa I na drugi brzeg rzeki Duoro do miejscowości Vila Nova de Gaia. Dwukondynacyjny most stalowy spina brzegi Douro między Porto i Vila Nova de Gaia. Autorem projektu był niemiecki inżynier François Gustave Théophile Seyrig, jeden z uczniów Gustawa Eiffela. Budowa rozpoczęła się 21 listopada 1881 roku, a uroczysta inauguracja mostu nastąpiła 31 października 1886 roku. Most Ludwika I wykonany jest z żelaza. Dolny poziom ma 172 metry długości, a górny poziom 395,25 metra długości Spina je potężny metalowy łuk o długości 172,5 metrów. Dodatkowe wzmocnienie konstrukcyjne stanowią metalowe filary między dwoma poziomami. Dolny poziom mostu Ludwika I w Vila Nova de Gaia prowadzi przede wszystkim na ulice Av. de Diogo Leite i Av. de Ramos Pinto, przy których to znajdują się słynne piwnice z winem Porto. Vila Nova de Gaia jest głównym miejscem produkcji wina porto, gdyż to właśnie w tym mieście położone są magazyny-piwnice większości wytwórców tego słynnego wina. Wizyta w zakładzie Real Companhia Velha wraz z degustacją 2 win Porto. Przejazd kolejką linową Gaja (Teleferico Gaja). Czas podróży ok. 5 minut i panorama Porto z w wysokości 60 metrów.

Dzień trzeci wyjazdu to dalszy ciąg zwiedzania Porto. Zwiedzanie Estádio do Dragão (Stadion Smoka) – stadionu piłkarskiego w Porto , na którym swoje mecze rozgrywa klub FC Porto. Posiada 5 gwiazdek UEFA czyli najwyższą kategorię. Stadion został wybudowany w związku z Mistrzostwami Europy EURO 2004. Dalej przejazd metrem do stacji Estação São. Spacer po dawnej ulicy sprzedawców kwiatów. Zaczyna się przy słynnym dworcu kolejowym São Bento i prowadzi w dół - ku rzece Douro, przez plac Henryka Żeglarza. Po drodze liczne restauracje, kawiarnie, winiarnie sklepy z lokalnymi trunkami, sklepy z pamiątkami.

Przejazd pociągiem turystycznym ze stacji Sé Catedral przez most Ponte do Infante – żelbetowy most łukowy nad rzeką Douro,, który nazwany został na cześć księcia Henryka Żeglarza, urodzonego w Porto. Jest to najnowszy most, który łączy miejscowości Porto i Gaia. Z mostu widok na nieczynny most kolejowy, budowany w 1877 roku przez firmę Gustave'a Eiffla, według projektu inż. Teofila Seyriga. Jednoprzęsłowy most był w chwili ukończenia mostem o najdłuższym przęśle na świecie (160 m) To pierwsze w historii połączenie kolejowe obu brzegów rzeki Duero dopiero w roku 1991 zostało wycofane z użycia. W ostatnim okresie jego funkcjonowania szybkość pociągu nie mogła przekroczyć 20 km/godz. i to ze znacznymi ograniczeniami ciężaru. Zalecany przez konstruktorów okres eksploatacji mostu został znacznie przekroczony.

Dojazd do winnicy Real Campanhia Velha. 15 – minutowy film na temat produkcji wina Porto i zwiedzanie z przewodnikiem. Na koniec degustacja białego i czerwonego wina Porto. Godzinny rejs łodzią po rzece Duoro z widokiem na 6 mostów. Oprócz wyżej wymienionych podziwialiśmy mosty: Ponte da Arrábida – autostradowy most łukowy nad rzeką Douro (trasa europejska E1 sześciopasmowa), Ponte do Freixo – most drogowy nad rzeką Douro, który jest częścią autostrady A20 ,Ponte de São João – most kolejowy nad rzeką Douro, został zaprojektowany przez Edgara Cardoso i zastąpił on stary i zabytkowy most Most Maria Pia w 1991, zbudowany przez Gustave Eiffel'a oraz wspaniałe widoki na strome brzegi.

Dzień ostatni to powrót do Polski , po śniadaniu wyjazd z hotelu i przejazd autokarem wzdłuż prawostronnego brzegu rzeki Duoro z podziwianiem mostów od dołu. Po drodze na lotnisko krótki pobyt nad oceanem. Przylot do Warszawy – Modlin godz. 20.00 . Transfer busem do Poznania.

Pobyt w Porto okazał się niezapomnianym przeżyciem dla uczestników, nie mały udział w tym miał pilot biura podróży Pan Przemek ,a także piękna pogoda.
Polecamy Porto, gdzie jest tak wiele do zobaczenia, a także do posiedzenia, wypicia wina i zjedzenia tradycyjnych przysmaków (francesinha, tripas), gdzie większość ciekawych miejsc jest w zasięgu pieszej wędrówki.

Autor artykułu i zdjęć: Anna Gieczewska