Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Problematyka budownictwa drogowego

Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa przy współudziale Polskiego Komitetu Geofizyki Oddział Wielkopolska zorganizowała 27 lutego 2014 r. w swojej siedzibie konferencję nt.: „Problematyka budownictwa drogowego.”

1
Od lewej: mgr Robert Nowak, mgr inż. Andrzej Lewandowicz, mgr inż. Jerzy Stroński, prof. dr hab. inż. Zbigniew Młynarek,
prof. dr hab. inż. Zbigniew Grabowski i dr inż. Daniel Pawlicki

Konferencję otworzył prof. dr hab. inż. Zbigniew Młynarek – Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, wiceprezydent zarządu Polskiego Komitetu Geofizyki. Przedstawił główne założenia konferencji a następnie oddał głos przewodniczącemu WOIIB – mgr. inż. Jerzemu Strońskiemu.

Jerzy Stroński powitał serdecznie przybyłych na konferencję a wśród nich: prof. dr. hab. inż. Zbigniewa Grabowskiego – pierwszego prezesa PIIB, honorowego członka PKG, prelegentów którzy zreferują swoje doświadczenia z realizacji inwestycji drogowych w Wielkopolsce oraz wszystkich uczestników.

2
Od lewej: Andrzej Lewandowicz i Robert Nowak

Mgr inż. Andrzej Lewandowicz – wiceprezes zarządu Autostrada Wielkopolska SA oraz mgr Robert Nowak – prezes zarządu Autostrada Wielkopolska II SA, omówili „Doświadczenia spółek Autostrada Wielkopolska SA i Autostrada Wielkopolska II SA z budowy i eksploatacji autostrady A2”.

W swoim wystąpieniu zreferowali kluczowe etapy budowy autostrady A2 – od Konina do Nowego Tomyśla i od Nowego Tomyśla do Świecka. Odcinki różniły się zastosowanymi technologiami budowy autostrady. Odcinek Nowy Tomyśl – Świecko powstał w technologii betonowej. Realizacja tego fragmentu autostrady napotkała wiele problemów natury geologicznej – występowanie gruntów słabonośnych i konieczność zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych przy projektowaniu i budowie wiaduktów i węzłów komunikacyjnych.

3Program budowy dróg krajowych w Wielkopolsce w latach 2014-2020” - przedstawiła mgr inż. Barbara Świgoń - GDDKiA Oddział w Poznaniu. W swoim wystąpieniu stwierdziła, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu jest największym administratorem sieci dróg krajowych na terenie Wielkopolski o długości 1483,2 km. Podstawą planowania zadań na sieci dróg krajowych jest Program Budowy Dróg Krajowych – PBDK, który stanowi załącznik do uchwały Rady Ministrów. Celem PBDK jest uszczegółowienie celu nadrzędnego zawartego w Polityce Transportowej Państwa, jakim jest rozwój podstawowej sieci krajowej głównie w zakresie:

  • - stworzenia sieci autostrad,
  • - stworzenia sieci dróg ekspresowych,
  • - budowy obwodnic drogowych w miejscowościach dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę tych obejść przed nową zabudową.

4Projektowanie, budowa i rekonstrukcja skarp drogowych z wykorzystaniem technologii MACCAFERRI” – przedstawił mgr inż. Tomasz Kosiński z firmy MACCAFERRI Polska sp. z o.o. Na wstępie przypomniał podziały skarp ze względu na: kształt, budowę geologiczną, na pochodzenie gruntów je formujących, na nawodnienie, sposób  formowania. W dalszej części omówił obowiązujące w Polsce akty wykonawcze i instrukcje obligatoryjne, instrukcje i normy obowiązujące w Europie.

Główną część swojego wystąpienia poświęcił omówieniu budowy nowych skarp drogowych w oparciu od doświadczenia realizacyjnej i stosowane technologie firmy MACCAFERRI. Omówił również rekonstrukcje skarp drogowych i stosowane rozwiązania do rekonstrukcji skarp drogowych ilustrując wypowiedzi przykładami zastosowanych rozwiązań technicznych i technologicznych na zrealizowanych przez firmę budowach.

5Przykłady awarii obiektów budownictwa drogowego”  - przedstawił dr hab. inż. Maciej Kordian Kumor - prof. Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy. W swoim wystąpieniu bardzo szczegółowo omówił przykłady różnego rodzaju awarii obiektów budowlanych,  ilustrując to zdjęciami i analizami popełnionych błędów. Przeanalizował różne czynniki, które wpływają na powstawanie omawianych awarii, wśród nich jeden z bardziej niebezpiecznych – brak wiedzy, powszechnie dostępnej, na etapie projektowania i wykonawstwa. Jednym z częściej popełnianych błędów jest brak dobrego rozpoznania geotechnicznego już w fazie opracowania projektu budowlanego.

Na zakończenie stwierdził, że czynniki i procesy naturalne, które ukształtowała Natura,  powinny być zawsze szczególnie starannie oraz wszechstronnie poznane i właściwie, jako sztuka geotechniczna, uwzględniane w każdym przedsięwzięciu budowlanym. To obiekt budowlany powinniśmy dostosować do rozpoznanych warunków naturalnych.

Po każdym referacie padały szczegółowe pytania. W Sali zgromadziło się ponad 110 inżynierów związanych z budownictwem drogowym. Żywa dyskusja świadczyła o trafności doboru tematyki konferencji oraz prelegentów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami zawodowymi, wiedzą fachową i naukową.

UWAGA! Podwójne kliknięcie w tytuł referatu spowoduje otwarcie prezentacji w wersji PDF.

Opracowanie i zdjęcia:
Mirosław Praszkowski