Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

TARGI INSTALACJE 2014 – KONFERENCJA WOIIB

9 kwietnia 2014r. godz. 11.00
Pawilon 15; Sala 0AB

1.Układy grzewcze o dużym udziale energii odnawialnej - dr inż. Andrzej Górka

1.1. Kolektory słoneczne w modernizowanym budynku – celowość inwestycji i przystosowanie Kotłowni.
1.2. Gruntowe wymienniki ciepła
1.3. Pompy ciepła- zagrożenia opłacalności inwestycji w pompach ciepła.

2. Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne – dr hab. inż. Mieczysław Porowski

2.1. Spełnienie wymagań warunków technicznych.
2.2. Typy central z punktu widzenia zastosowań.
2.3. Eksploatacja urządzeń - wpływ na koszty.

3. Układy wentylacyjne i klimatyzacyjne. Zasady energooszczędnej eksploatacji. - dr inż. Radosław Górzeński, dr inż. Michał Szymański

3.1 Układy ze zmiennym przepływem w funkcji obciążenia cieplnego, chłodniczego i jakości powietrza - rola automatyki.
3.2 Decentralizacja układów - wybór na etapie projektowania.
3.3 Współpraca central klimatyzacyjnych ze źródłami ciepła i chłodu.

 

Osoby zainteresowane wejściówką na Targi Instalacje proszę o kontakt 61 854 20 12 e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przewodniczący
Wielkopolskiej Okręgowej Izby
Inżynierów Budownictwa
mgr inż. Jerzy Stroński

Problematyka budownictwa drogowego

Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa przy współudziale Polskiego Komitetu Geofizyki Oddział Wielkopolska zorganizowała 27 lutego 2014 r. w swojej siedzibie konferencję nt.: „Problematyka budownictwa drogowego.”

1
Od lewej: mgr Robert Nowak, mgr inż. Andrzej Lewandowicz, mgr inż. Jerzy Stroński, prof. dr hab. inż. Zbigniew Młynarek,
prof. dr hab. inż. Zbigniew Grabowski i dr inż. Daniel Pawlicki

Konferencję otworzył prof. dr hab. inż. Zbigniew Młynarek – Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, wiceprezydent zarządu Polskiego Komitetu Geofizyki. Przedstawił główne założenia konferencji a następnie oddał głos przewodniczącemu WOIIB – mgr. inż. Jerzemu Strońskiemu.

Jerzy Stroński powitał serdecznie przybyłych na konferencję a wśród nich: prof. dr. hab. inż. Zbigniewa Grabowskiego – pierwszego prezesa PIIB, honorowego członka PKG, prelegentów którzy zreferują swoje doświadczenia z realizacji inwestycji drogowych w Wielkopolsce oraz wszystkich uczestników.

2
Od lewej: Andrzej Lewandowicz i Robert Nowak

Mgr inż. Andrzej Lewandowicz – wiceprezes zarządu Autostrada Wielkopolska SA oraz mgr Robert Nowak – prezes zarządu Autostrada Wielkopolska II SA, omówili „Doświadczenia spółek Autostrada Wielkopolska SA i Autostrada Wielkopolska II SA z budowy i eksploatacji autostrady A2”.

W swoim wystąpieniu zreferowali kluczowe etapy budowy autostrady A2 – od Konina do Nowego Tomyśla i od Nowego Tomyśla do Świecka. Odcinki różniły się zastosowanymi technologiami budowy autostrady. Odcinek Nowy Tomyśl – Świecko powstał w technologii betonowej. Realizacja tego fragmentu autostrady napotkała wiele problemów natury geologicznej – występowanie gruntów słabonośnych i konieczność zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych przy projektowaniu i budowie wiaduktów i węzłów komunikacyjnych.

3Program budowy dróg krajowych w Wielkopolsce w latach 2014-2020” - przedstawiła mgr inż. Barbara Świgoń - GDDKiA Oddział w Poznaniu. W swoim wystąpieniu stwierdziła, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu jest największym administratorem sieci dróg krajowych na terenie Wielkopolski o długości 1483,2 km. Podstawą planowania zadań na sieci dróg krajowych jest Program Budowy Dróg Krajowych – PBDK, który stanowi załącznik do uchwały Rady Ministrów. Celem PBDK jest uszczegółowienie celu nadrzędnego zawartego w Polityce Transportowej Państwa, jakim jest rozwój podstawowej sieci krajowej głównie w zakresie:

  • - stworzenia sieci autostrad,
  • - stworzenia sieci dróg ekspresowych,
  • - budowy obwodnic drogowych w miejscowościach dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę tych obejść przed nową zabudową.

4Projektowanie, budowa i rekonstrukcja skarp drogowych z wykorzystaniem technologii MACCAFERRI” – przedstawił mgr inż. Tomasz Kosiński z firmy MACCAFERRI Polska sp. z o.o. Na wstępie przypomniał podziały skarp ze względu na: kształt, budowę geologiczną, na pochodzenie gruntów je formujących, na nawodnienie, sposób  formowania. W dalszej części omówił obowiązujące w Polsce akty wykonawcze i instrukcje obligatoryjne, instrukcje i normy obowiązujące w Europie.

Główną część swojego wystąpienia poświęcił omówieniu budowy nowych skarp drogowych w oparciu od doświadczenia realizacyjnej i stosowane technologie firmy MACCAFERRI. Omówił również rekonstrukcje skarp drogowych i stosowane rozwiązania do rekonstrukcji skarp drogowych ilustrując wypowiedzi przykładami zastosowanych rozwiązań technicznych i technologicznych na zrealizowanych przez firmę budowach.

5Przykłady awarii obiektów budownictwa drogowego”  - przedstawił dr hab. inż. Maciej Kordian Kumor - prof. Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy. W swoim wystąpieniu bardzo szczegółowo omówił przykłady różnego rodzaju awarii obiektów budowlanych,  ilustrując to zdjęciami i analizami popełnionych błędów. Przeanalizował różne czynniki, które wpływają na powstawanie omawianych awarii, wśród nich jeden z bardziej niebezpiecznych – brak wiedzy, powszechnie dostępnej, na etapie projektowania i wykonawstwa. Jednym z częściej popełnianych błędów jest brak dobrego rozpoznania geotechnicznego już w fazie opracowania projektu budowlanego.

Na zakończenie stwierdził, że czynniki i procesy naturalne, które ukształtowała Natura,  powinny być zawsze szczególnie starannie oraz wszechstronnie poznane i właściwie, jako sztuka geotechniczna, uwzględniane w każdym przedsięwzięciu budowlanym. To obiekt budowlany powinniśmy dostosować do rozpoznanych warunków naturalnych.

Po każdym referacie padały szczegółowe pytania. W Sali zgromadziło się ponad 110 inżynierów związanych z budownictwem drogowym. Żywa dyskusja świadczyła o trafności doboru tematyki konferencji oraz prelegentów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami zawodowymi, wiedzą fachową i naukową.

UWAGA! Podwójne kliknięcie w tytuł referatu spowoduje otwarcie prezentacji w wersji PDF.

Opracowanie i zdjęcia:
Mirosław Praszkowski

W obronie historycznego budynku dworca PKP w Poznaniu – konferencja prasowa.

Wielkopolska Izba Budownictwa i Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa wspólnie zorganizowały konferencję prasową, która odbyła się 10 lutego 2014 r. w siedzibie WOIIB w Poznaniu przy ul. Dworkowej 14. Głównym celem konferencji było wyrażenie stanowiska obu wielkopolskich izb w obronie historycznego budynku dworca kolejowego – Poznań Główny.

Czytaj więcej...

BUDMA 2014

Program Dni Inżyniera Budownictwa

Organizatorzy : Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa
Międzynarodowe Targi Poznańskie

Patronat: Polska Izba Inżynierów Budownictwa

Patronat medialny: „Inżynier Budownictwa”

Czytaj więcej...

Wręczenie decyzji