Wielkopolska Okręgowa
Izba Inżynierów Budownictwa

Konferencja prasowa - Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Poznaniu.

1Wielkopolska Izba Budownictwa i Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa wspólnie zorganizowały konferencję prasową, która odbyła się 6 grudnia 2013 r. w siedzibie WOIIB w Poznaniu przy ul. Dworkowej 14. Głównym celem konferencji było wyrażenie stanowiska obu wielkopolskich izb w sprawie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu. Przedstawił je bardzo dobitnie przewodniczący WOIIB - mgr inż. Jerzy Stroński (Oświadczenie prezentujemy poniżej). Stwierdził m.in., że przedstawiciele obu izb są bardzo zaniepokojeni efektem realizacji połączonych dworców: PKP i PKS. Nie zostały spełnione plany przebudowy i oczekiwania w sprawie nowego dworca mieszkańców Poznania. Powstała, niestety, jeszcze jedna galeria handlowa z dołączonymi do niej elementami dworcowymi. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne obejmuje jedynie perony kolejowe 1-3, zaś perony 4-6 zostały daleko z boku. Nie są zintegrowane z główną częścią dworca choć takie plany i obietnice były.

Osobnym problemem pozostają bardzo poważne przeszkody natury logistycznej w całym ZCK. Poczynając od komunikacji peronów 4-6, przez braki informacji na tych peronach, po konieczność pokonywania przeszkód terenowych (ruchome schody tylko w górę na peronach 1-3).

Jerzy Stroński wyraził zaniepokojenie planami zagospodarowania dawnego budynku Dworca Głównego. Stwierdził, że jest jeszcze możliwość zaplanowania wykorzystania zrewitalizowanego obiektu na potrzeby podróżnych. Dworce mają służyć podróżnym.

Prezydent Rady Wielkopolskiej Izby Budownictwa – dr inż. Marek Szczęsny stwierdził, że celem tego spotkania nie jest krytyka powstałego centrum handlowego ale konieczność podjęcia działań by uratować stary dworzec. Można go przecież włączyć w istniejącą infrastrukturę ZCK, gdyż jego centralne położenie względem peronów idealnie się do tego nadaje. Poprawi to problemy logistyczne pasażerów, którzy w oczekiwaniu na połączenia będą mogli spędzić czas w poczekalni a nie galerii handlowej. Stworzenie przemyślanego łącznika pomiędzy obiektami pozwoli je racjonalniej wykorzystać.

2Jerzy Witczak – Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego – powiedział, że popiera głosy swoich przedmówców. Jako urzędnik nie miał prawa ingerować w przedstawiony projekt budowlany a jedynie mógł sprawdzać czy jest zgodny z obowiązującymi przepisami. Również i on zaakcentował wyraźne problemy logistyczne podróżnych, którzy korzystają z tego dworca. Optował za dobrym wykorzystaniem dawnego budynku dworcowego na potrzeby podróżnych.

Przewodniczący WOIIB – Jerzy Stroński – powiedział, że Izba już wcześniej podnosiła problematykę przebudowy dworca kolejowego w Poznaniu. W styczniu 2013 r., podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich BUDMA 2013 zorganizowane były Dni Inżyniera Budownictwa. W drugim dniu, w ramach głównego tematu – Budownictwo kolejowe – omawiano powstające ZCK. W trakcie bardzo żywej dyskusji uczestnicy zwracali uwagę na główne zagrożenia komunikacyjne powstającej inwestycji. Na zgłaszane uwagi przedstawiciele kolei odpowiadali, żeby poczekać z krytyką do końca realizacji inwestycji.

OŚWIADCZENIE

Relacja i zdjęcia:
Mirosław Praszkowski

Egzaminy na uprawnienia budowlane

Sesja jesienna 2013 r.

 

Ustawa z 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. nr 5 z 2001 r., poz. 42, z późniejszymi zmianami), wprowadziła nowe uwarunkowania w zakresie uprawnień do projektowania, wykonawstwa i nadzoru budowlanego. Podstawowe zadania powołanych samorządów zawodowych zostały sprecyzowane w § 8 tej Ustawy, między innymi: nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych, uznawanie kwalifikacji zawodowych cudzoziemców oraz nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego.

Tradycyjnie już część pisemną egzaminów na uprawnienia budowlane Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa zorganizowała w salach dydaktycznych Politechniki Poznańskiej. 22 listopada 2013 r. odbyły się testowe egzaminy pisemne na uprawnienia budowlane. Do egzaminu przystąpiło 196 osób. Tej części egzaminu nie zdało 7 osób.

1Od 27 listopada do 05 grudnia 2013 r. w siedzibie Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Poznaniu 189 osób, które zaliczyło część pisemną oraz 51 osób z poprzednich sesji kwalifikacyjnych, będzie zdawać część ustną egzaminów. Do części ustnej egzaminów przewodniczący OKK WOIIB – dr inż. Daniel Pawlicki powołał komisje specjalistyczne. Każdego dnia, 4 zespoły egzaminatorów będą weryfikować wiedzę kandydatów.

Uroczystość wręczenia decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych zaplanowana jest na 10 stycznia 2014 r. Szczegółowe informacje zostaną podane w późniejszym terminie.

Mirosław Praszkowski

Otwarty turniej w brydżu sportowym

Otwarty turniej w brydżu sportowym

5 listopada 2013 r. w siedzibie Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa przy ul. Dworkowej 14 w Poznaniu odbył się pierwszy Otwarty Turniej w Brydżu Sportowym Par. Do rywalizacji zgłosiło się 19 par. Sędzią turnieju był p. Waldemar Nowak.

Czytaj więcej...

Ochrona katodowa obiektów budowlanych. Problemy korozji w budownictwie.

114 listopada 2013 r. w siedzibie Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Poznaniu przy ul. Dworkowej 14 odbyła się konferencja „Ochrona katodowa obiektów budowlanych. Problemy korozji w budownictwie.” Organizatorami byli: Politechnika Poznańska, Urząd Dozoru Technicznego w Poznaniu i WOIIB.
O godz. 10:00 przewodniczący WOIIB – mgr inż. Jerzy Stroński witając wszystkich w siedzibie Izby, krótko przedstawił cel konferencji. Poprosił prof. dr hab. inż. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej o prowadzenie konferencji i merytoryczny nadzór nad sprawnym jej przebiegiem.

2Prof. dr hab. inż. Arkadiusz Madaj zabrał głos jako pierwszy prelegent i krótko zreferował „Ogólne zasady ochrony katodowej.” Powiedział, że ochrona katodowa zaliczana jest do elektrochemicznych metod ochrony konstrukcji przed korozją. Elektrochemiczna ochrona przed korozją polega na takiej zmianie potencjału elektrodowego na granicy metal – środowisko, która powoduje zahamowanie lub ograniczenie szybkości rozpuszczania metalu. 

Ze względu na mechanizm działania rozróżnia się korozje:

  • korozję chemiczną występującą w wypadkach działania na metal suchych gazów lub ciekłych nieelektrolitów,
  • korozję elektrochemiczną, która zachodzi na powierzchni metalu stykającego się z wodnym roztworem elektrolitu lub wilgotnym gazem, w wyniku wędrówki jonów,
  • korozję przy równoczesnym działaniu czynników chemicznych i mechanicznych.

Ochronę Katodową można realizować na dwa sposoby: jako ochronę galwaniczną lub elektrolityczną.

W ochronie galwanicznej katodowej metal jest chroniony przez katodę ogniwa galwanicznego. Anodą jest metal mniej szlachetny, zwany również protektorem. O przydatności materiału jako protektora decyduje jego położenie w szeregu napięciowym (protektor musi być mniej szlachetny od chronionego metalu – metal musi być bardziej aktywny) 

Ogólna zasada elektrochemicznej ochrony katodowej, polega na wywołaniu zjawiska polaryzacji katodowej za pomocą stałego prądu elektrycznego płynącego od strony środowiska elektrolitycznego do powierzchni chronionego metalu. O możliwości zastosowania materiału jako anody w metodzie elektrolitycznej ochrony katodowej decydują: jego szybkość zużywania się i dopuszczalna gęstość przewodzonego prądu. 

W celu zapewnienia długowieczności zastosowanego ogniwa, katody najlepiej jak są wykonywane z materiału trudno rozpuszczalnego (tzw. nierozpuszczalne anody).

3Kolejnym prelegentem był mgr inż. Jarosław Kubacki z Urzędu Dozoru Technicznego w Poznaniu, który omówił „Rodzaje korozji. Podstawowe informacje na temat rodzajów korozji i mechanizmów procesów korozyjnych.” Korozja (łac. corrosio – gryzienie, zżeranie) – procesy stopniowego niszczenia materiałów zachodzące pod wpływem oddziaływania środowiska. Stwierdził, że proces korozji powszechnie kojarzony z niszczeniem metali dotyczy także innych materiałów, w szczególności takich jak: beton, żelbet, drewno, skały, szkło i tworzywa sztuczne.

Rodzaje korozji metali:

  • Podział ze względu na mechanizm procesów korozyjnych,
  • Podział ze względu na rodzaj środowiska korozyjnego,
  • Podział ze względu na charakter zniszczenia.

W dalszej części omówił rodzaje korozji materiałów niemetalicznych ze względu na materiał ulegający korozji:

  • korozja betonu i żelbetu,
  • korozja skał,
  • korozja szkła,
  • korozja tworzyw sztucznych,
  • korozja drewna konstrukcyjnego.

4Dr inż. Jerzy Sibila z Przedsiębiorstwa Zabezpieczeń Antykorozyjnych „CORRSTOP Sp. z o.o. omówił „Ochronę katodową rurociągów.” Przedstawił technologie katodowego zabezpieczania przed korozją metalowych rurociągów. Na przykładach zilustrował współdziałanie ochrony katodowej z zewnętrznymi powłokami izolującymi. Porównał właściwości, dawniej stosowanych powłok bitumicznych ze współczesnymi wielowarstwowymi powłokami szczelinowymi.

W swoim wystąpieniu omówił również przyczyny powstawania różnorodnych ogniw korozyjnych i przyspieszonej korozji ścianek stalowych podziemnych rurociągów.

Zaprezentował przykładowe zabezpieczenia rurociągów przed agresywnością korozyjną środowiska zrealizowane za pomocą anod galwanicznych oraz z zastosowaniem stacji ochrony katodowej. Omówił również zabezpieczenia przed skutkami działania prądów błądzących z użyciem drenaży elektrycznych, odprowadzających te prądy z rurociągów, w wybranych miejscach, w kontrolowany sposób, do szyn trakcji elektrycznej.

Na koniec przedstawił współczesne metody badania ścianek rurociągów i szczelności powłok ochronnych za pomocą inteligentnych tłoków oraz badań DCVG + CIPS. Omówił również stosowane systemy umożliwiające zdalny monitoring ochrony katodowej i szczelności powłok izolacyjnych rurociągów.

5Prof. dr hab. inż. Arkadiusz Madaj w referacie „Ochrona katodowa betonowych obiektów inżynierskich” omówił korozję elektromechaniczną stali zbrojeniowej, która przebiega w specyficznym środowisku, jakim jest beton. Specyficznym czynnikiem nie związanym bezpośrednio ze stalą ani z betonem, a mającym istotny wpływ na tempo korozji są prądy błądzące w zbrojeniu. Dotyczy to przede wszystkim prądu stałego. Związane to jest z różnicą potencjałów jaka występuje pomiędzy różnymi prętami siatki zbrojenia, przez które przepływa prąd. Części zbrojenia o niższym potencjale stają się anodami, a części zbrojenia o wyższym potencjale katodami. Dochodzi wtedy do korozji tych prętów, które są anodami. Korozja wskutek działania takich prądów może być duża.

Stwierdził, że ochrona katodowa żelbetu znajdującego się w ziemi i wodzie (a w zasadzie stali zbrojeniowej w nasyconym wodą betonie) odbywa się dokładnie na takich samych zasadach jak konstrukcji stalowych – anody dostarczające prąd ochronny znajdują się odpowiednio oddalone w środowisku elektrolitycznym. Badania i praktyka wskazują, że ochrona katodowa jest najbardziej skuteczna do zahamowania korozji stali w betonie, zwłaszcza konstrukcji skażonych przez chlorki. Jeśli proces ten przebiega w obecności jonów chlorkowych, to odpowiednio dawkowana polaryzacja katodowa może zahamować proces korozji wżerowej, utrwalając jednocześnie stan pasywny zbrojenia.

Powiedział, że W praktyce przyjmuje się, że zbrojenie konstrukcji żelbetowej jest prawidłowo zabezpieczone przed korozja, gdy w zależności od stężenia jonów chlorkowych polaryzacja katodowa doprowadzi do potencjału –700mV lub –850 mV względem elektrody Cu/CuSO4 oraz wystąpią zmiany potencjału co najmniej o 300mV w kierunku ujemnym od potencjału korozyjnego (stacjonarnego). Prąd wyjściowy tych urządzeń uzależniony jest od chronionej powierzchni i oblicza się go na podstawie gęstości prądu, która zawarta jest w przedziale od 2–20 mA/m2 zbrojenia. Napięcie prądu nie jest z reguły wyższe od 5V. Istotną rolę w ochronie katodowej spełnia system kontrolny, którego zadaniem jest sprawdzenie skuteczności ochrony, w oparciu o określone kryterium. Najczęściej stosowanym kryterium jest kryterium potencjałowe.

6Kolejnym prelegentem miał być dr Franz Pruckner z niemieckiej firmy „Krupp”. Z powodu choroby nie mógł wziąć udziału w konferencji. W jego imieniu referat „Zastosowanie i możliwości monitoringu katodowej ochrony antykorozyjnej w przypadku konstrukcji stalowych w betonie” wygłosiła p. Anna Wawrzynowicz – tłumacz przysięgły języka niemieckiego. Omówiła podstawowe problemy katodowej ochrony antykorozyjnej konstrukcji stalowych w betonie. Poruszyła kwestie sposobów oceny stanu obiektów, doboru instalacji katodowej ochrony przed korozją, zdalnego monitoringu oraz pomiarów kontrolnych wykonywanych na już istniejących instalacjach.

 

7Mgr inż. Janusz Kaczmarek z Centralnego Laboratorium Dozoru Technicznego w Poznaniu omówił „Proces certyfikacji ochrony katodowej wg PN-EN 15257:2008.” Przedstawił wymagania jakie musi spełnić personel zajmujący się ochroną katodową zgodnie z wymogami przywołanej normy. Omówił przebieg procesu certyfikacji prowadzonego w Urzędzie Dozoru Technicznego przez Jednostkę Certyfikującą Osoby (JCO UDT-CERT). Przedstawił również wymagania jakie zostały nałożone na UDT-CERT w prowadzeniu certyfikacji. Przedstawił również wymagania jakie muszą spełnić osoby, które będą chciały się ubiegać o uzyskanie danego poziomu certyfikacji.

8Mgr inż. Paweł Grześkowiak z Centralnego Laboratorium Dozoru Technicznego w Poznaniu omówił „Wybrane przykłady uszkodzeń eksploatacyjnych urządzeń technicznych.” W referacie przedstawiono cztery przykłady uszkodzeń korozyjnych różnych elementów urządzeń technicznych:

  • uszkodzenia korpusów zaworów bezpieczeństwa,
  • awarie płomienic kotła,
  • uszkodzenia rurociągu wody technologicznej,
  • uszkodzenia rur wymiennika ciepła.

W każdym omawianym przykładzie podał pełen zakres prowadzonych badań. Przedstawił wyniki badań oraz wnioski końcowe.

9Po ostatnim referacie zebrani uczestnicy konferencji, których było 80, zadawali prelegentom szczegółowe pytania. Wywiązała się żywa dyskusja, która świadczyła o bardzo dobrze dobranej tematyce poszczególnych referatów. Teoretycy i praktyce dzielili się swoimi doświadczeniami. Stwierdzono, że należy w przyszłości kontynuować cyklicznie tego typu konferencje. Zaproponowano by rozdzielić tematycznie budownictwo mostowo-drogowe od instalacji wodnych i gazowych. Pozwoli to bardziej szczegółowo omówić różne aspekty ochrony katodowej w każdej z dziedzin.

Relacja i zdjęcia:
Mirosław Praszkowski

Turniej brydżowy

5 listopada 2013 r. (wtorek), o godz.17:00 w budynku „B” Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Poznaniu przy ul. Dworkowej 14 rozpoczną się rozgrywki brydża porównawczego par o Nagrodę Przewodniczącego Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

Zgłoszenia uczestnictwa: e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie: 781 27 24 25 do 28 października 2013 r. przyjmuje Piotr Szczepanek.

W zgłoszeniu, oprócz imienia i nazwiska, należy podać numer telefonu oraz adres e-mailowy w celu utrzymania kontaktów. Uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat. Przewiduje się poczęstunek.

Piotr Szczepanek
Organizator rozgrywek brydżowych